maandag 23 december 2013

Kerstspecial: Shaped Bokeh tutorial.


Shaped bokeh 

Niemand ontkomt er aan, de kerst is in zicht. Er verschijnen steeds meer lichtjes in de huizen en op straat. Deze kerstversiering kan prachtige plaatjes opleveren en daarom heb ik voor jullie een leuke tutorial! Ik ga het hebben over de zogenaamde 'shaped Bokeh'. Nu hoor ik velen van jullie denken: "wat is bokeh?!" Laat ik dit eerst even uitleggen. Bokeh komt van het Japanse woord boke, wat onscherpte betekent.  Bokeh is eigenlijk het tegenovergestelde van scherptediepte, waar scherptediepte gaat over de scherpe delen van de foto, gaat bokeh over de onscherpe, wazige delen van een foto. Wanneer een onderwerp op de foto buiten het scherptediepte gebied ligt, ligt het dus in het bokeh gebied. 
Links: Normale bokeh. rechts: Shaped bokeh.
Maar wat is nou shaped bokeh? Dit kun je op bovenstaande foto zien. Met normaal gebruik van je cameralens zouden deze lichten gewoon rond zijn, maar met mijn volgende tips kun je hier van die leuke figuurtjes van maken! 

Voor dit soort foto's kun je het beste een spiegelreflex camera gebruiken met een 50mm lens, of je gewone kitlens waarop je het diafragma helemaal open zet. Hieronder zie je een stap voor stap tutorial hoe ook jij dit soort leuke foto's kan maken!


Ik zou zeggen, probeer het uit en laat me je resultaten zien! Ik ga hier zelf deze dagen ook nog veel meer mee spelen en de resultaten zullen jullie zeker gaan zien. Veel plezier!!

2 opmerkingen: