zondag 6 april 2014

De Kracht van: HDR fotografie

Ik ben gek op HDR fotografie en vandaag ben ik er eens echt mee aan de slag gegaan. Ik heb mijn eerste echte HDR foto geschoten! Nu vragen sommige van jullie je af: Wat je HDR dan?

HDR staat voor High Dynamic Range, oftewel hoog dynamisch bereik. Een sensor van een camera kan nooit evenveel contract vastleggen dan een menselijk oog. Maar met de HDR techniek wordt dit wel mogelijk, let wel: Het is een nabewerkings-methode, een HDR foto kun je dus niet direct met je camera maken.

Hoe werkt het?
Je hebt geen extra materiaal nodig om een HDR foto te maken. Het enige wat wel handig is, is een statief. Om een HDR foto te maken is het van belang dat je 3 of meer foto's schiet met verschillende belichtingen van het zelfde onderwerp. Dit doe je door middel van je AEB in te stellen, dit worden ook wel stops genoemd. Maak een foto met een AEB van 0, een foto met een AEB van -1 en een foto met een AEB van +1. Hier onder zie je een voorbeeld, zodat het misschien wat duidelijker is.

Wanneer je deze foto's gemaakt hebt ga je ze nabewerken. Ik doe dit zelf in Photoshop CS6, maar er zijn diverse programma's waarmee je dit kunt doen. Deze programma's leggen de verschillende foto's over elkaar en daardoor ontstaat er een prachtig en soms wat surrealistisch resultaat. Hoe dit precies in zijn werk gaat met de nabewerking, daar kom ik later op terug!

Hier onder die je de originele foto en de nabewerkte HDR foto. Laat weten wat jullie er van vinden! Ik vind het in ieder geval een hele gave techniek en ik ga hem zeker vaker toepassen.

Boven: Originele foto (normale belichting) Onder: Het resultaat, de HDR foto.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten