zaterdag 7 december 2013

Afghan Girl

Afghan Girl. Door: Steve McCurry
Een nieuwe post heeft even op zich laten wachten omdat ik zoals velen onder ons de griep te pakken had. Ondertussen ben ik weer fit genoeg om een stukje te schrijven en ga ik het vandaag hebben over een prachtige foto die ik ooit zag in het blad National Geographic.

De foto is genomen in 1984 in een vluchtelingenkamp door fotograaf Steve McCurry.

Dit 13 jarige meisje, beter bekend als Afghan Girl, verscheen voor het eerst op de cover van National Geographic in 1985. Haar indringende groene ogen staan symbool voor de ellende van de Afghaanse oorlog (1979-1989) als voor de ellendige situatie van vluchtelingen over de hele wereld.

De naam van dit meisje, Sharbat Gula, bleef lang onbekend. Pas na de inval in Afghanistan werd haar naam in 2002 bekend, vanaf toen kon ze worden opgespoord. Fotograaf Steve McCurry ging in die tijd naar haar op zoek en kwam via kennissen bij haar terecht, ondertussen was ze al 30 jaar oud. Op dat moment was deze foto de enige keer dat er ooit een foto van haar gemaakt was en ze had geen idee van de wereldwijde impact die deze teweeg had gebracht.

Naar aanleiding van deze zoektocht kwam er een documantaire genaamd Search for the Afghan girl. Daarnaast werd er ook het Afghan Girls Fund opgericht, een charitatieve instelling die zich inzet voor de opleiding van Afghaanse vrouwen.

Wat mij betreft dus een duidelijk voorbeeld van een foto waar een verhaal achter schuil gaat. Laat me weten of deze foto voor jou al bekend was en wist je ook het verhaal achter dit meisje?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten