vrijdag 10 januari 2014

Fotograferen in de sneeuw. Hoe doe je dat?

Iedereen heeft waarschijnlijk gehoord dat het de komende week een stuk zal afkoelen in Nederland. We kunnen de lenteachtige temperaturen helaas gedag zeggen en koning winter verwelkomen. Ik vind de kou verschrikkelijk, maar ik ben wel gek op sneeuw. Ik vind het prachtig! Wanneer ik dit zie wil ik altijd met mijn camera naar buiten sprinten om alles gehuld in een witte deken vast te leggen. Het liefst als er nog niemand op straat is geweest.

Vorig jaar deed ik dit. Ik sprong in alle enthousiasme op de fiets, op naar het dichtst bijzijnde park. Hier heb ik zo'n 50 foto's geschoten en toen ben ik weer gegaan omdat mijn tenen ongeveer bevroren waren. Toen ik thuiskwam ging ik mijn foto's bekijken en ik was eigenlijk wat teleurgesteld. Waarom? Omdat ze helemaal niet mooi waren, de sneeuw was in plaats van wit op de meeste foto's blauwachtig. De zogenaamde blauwzweem. Ik vroeg me af hoe dit kan en ik ben dit meteen gaan opzoeken en dit bleek heel normaal te zijn. Maar  gelukkig is dit te voorkomen. Hoe? Dat ga ik jullie uitleggen! Zodat jullie binnenkort prachtige sneeuw plaatjes kunnen schieten.

Links: Originele foto met 'blauwzweem'. Rechts: Bewerkte foto zoals je het in werkelijkheid zou zien.

Wanneer ga je fotograferen?Je zou denken, je gaat toch ook niet met je camera in de regen staan. Nee dat klopt. Maar tijdens het sneeuwen kan dit wel, zorg ervoor dat je camera bedekt is als je geen foto's knipt. Wanneer er niet al te veel sneeuw op je camera ophoopt moet dit geen probleem zijn. Als dit wel gebeurt gaat de sneeuw smelten en kan dit water in je camera lopen. En pas op voor sneeuw op je lens, dit kan vlekken op de foto veroorzaken. Zoals ik net als zei vind ik sneeuw het mooist als het net gevallen is, en ik denk jullie ook!




Weg met die blauwe kleur!
Sneeuw kan vooral in de schaduw blauw uitvallen wanneer je fotografeert. Dit komt over het algemeen door de verkeerde witbalans instelling. Je camera doet dit waarschijnlijk automatisch. Om dit tegen te gaan stel je je witbalans in op bewolkt of daglicht. Wanneer je fotografeert in RAW dan kun je zonder negatieve gevolgen je witbalans achteraf bewerken. Maar natuurlijk geldt ook hier de regel: Voorkomen is beter dan genezen! 

Je lichtmeter instellen.
Misschien maak je normaal gesproken weinig gebruik van je lichtmeter, maar bij het fotograferen van sneeuw is dit wel van belang. Omdat het door de sneeuw er licht is, kan de lichtmeter van de camera een beetje van slag raken. Lichtmeters belichten standaard op neutraal grijs, ook wel 18% grijs genoemd. Dit betekent dat als de lichtmeter heel veel wit of heel veel zwart in een compositie tegen komt, dat de camera dit zal proberen te compenseren door over- of onder te belichten en zo 18% neutraal grijs te krijgen. Hierdoor zal de sneeuw er dus grijzig uitzien.

Dit kun je voorkomen door de lichtmeter in te stellen op +1 of +1,5EV

Laat je camera opwarmen.
Dit is een tip die ik las op een andere website die erg nuttig is! Om het beslaan van je camera tegen te gaan laat je het beste je camera in je tas als je thuis komt en laat je deze in de hal staan. Als je niet kunt wachten om je foto’s te bekijken en de batterijen op te laden haal deze dan buiten alvast uit je camera. Door de camera in een relatief koude ruimte te laten krijgt de camera de kans om langzaam op te warmen zonder dat er condens ontstaat.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten